fredag 13 februari 2015

Voodoo in Benin

Min kära faster har en vän från Benin i Västafrika, en kul typ, apotekare. För tretton år sedan lurade han med mig, min syster och den gode Ossian Grahn på en resa för att vara med om "la revenance", återkallandet av hans döda mammas ande. Voodoo är i Europa känt som något obskyrt, farligt som de sysslar med på Haiti. Det är det såklart också. Men det är så mycket mer, en animistreligion som precis som alla andra religioner handlar om allt i tillvaron. Voodoo eller Voudou som det heter i Benin kommer från Benin och delar av Nigeria. Jag har läst att överstevoodooprästen på Haiti fått åka till Benin för att lära sig de verkliga grunderna i religionen. Om det stämmer har jag ingen aning om, men ursprunget är här.
Detta var länge sedan och mitt minne har tagit lite smällar genom åren så jag ska inte försöka mig på någon redogörelse för vad allt går ut på. Det funkar i alla fall så att när någon dör så ligger det på de anhöriga, i detta fallet sonen med pengar, att arrangera en ceremoni under flera dagar då djur offras till fetisherna, stora mängder palmbrännvin konsumeras och fetisherna kallas fram med flera timmars  suggestivt trummande. När fetisherna (läs andarna) väl dyker upp klädda i oerhört påkostade dräkter ställer de familjemedlemmarna till svars för begågna synder och oförätter, dansar och jagar unga män som i någon sorts mandomsprov utmanar fetisherna för att visa sitt mod. I 40 gradig värme är det full rulle på den lilla bygatan i Ouidah med palmbrännvin som enda sätt att släcka törsten. Ni får betänka att bilderna är analoga och tagna och scannade för 14 år sedan.






















Inga kommentarer: