onsdag 18 februari 2015

Attentaten i Köpenhamn

Ja då blev det några dagars arbete till följd av de eländiga terrorattentaten i Köpenhamn. Känns som om det här året har börjat sådär. Jag läste Wolfgang Hanssons uppbyggliga artikel i Aftonbladet, och den fick mig mest att vilja dra täcket över huvudet och vakna upp i en annan tid. Niklas Orrenius krönika krönika om antisemitism och våra gemensamma reportage i ämnet. Antisemitismen och islamofobin som bubblar upp i kommentarsfält gör mig helt matt. Hur svårt ska det vara att hålla mer än en tanke i huvudet åt gången. Jag ska motvilligt erkänna att jag underskattat hur ingrodda och galna och inte minst vanliga de antisemitiska föreställningarna är. Övertygelsen att judarna äger allt och styr allt bakom kulisserna. Den eviga konspirationen. Det är så snurrigt att jag har svårt att ta in det. Detsamma gäller dumheterna om muslimer. Vad är det för fel på folk? Varför denna eviga längtan efter att skuldbelägga ett folkslag, en religion, en minoritet? Och vad är det med behovet av konspirationsteorier? Den ena mer osannolik och dum än den andra.

Att arbeta runt attentat som dessa är inte helt lätt. Lyckas man inte anlända innan polisen när saker hänt så är det polisavspärrningar som hamnar på bild. Man flaxar runt från ställe till ställe och försöker fånga berättelsen. I de bästa av fall är det som i Paris då Niklas Orrenius och jag hade i uppdrag att skildra händelserna mer på djupet, vi hade inga vansinnigt tidiga deadlines att förhålla oss till utan kunde någorlunda koncentrera oss på berättelsen. I de svåraste av fall blir det som i Köpenhamn då vi levererade till Live-feeden, dvs DNs liverapportering, vanliga nätet och papperstidningen. Och det är ganska förvirrande. Det är väldigt svårt att tänka story när allt spretar iväg. Nu gick det tack vare all församlad erfarenhet bra ändå. Bildmässigt är det svårt att skapa bra bild på långa avstånd och man tvingas nöja sig med att man lyckas få ihop det. Och det sliter på åtminstone mitt psyke.

Attentatskvällen:






Polisavspärrningar:






Blomsternedläggning:







Familjen till den mördade judiske säkerhetsvakten besökte platsen för mordet:










4 kommentarer:

Lars D sa...

Himla mycket bar kamrat!
Bilden på tanten i fönstret är så fint.
/LarsD

Lars D sa...

Men va fan!

Jag menar såhär.

Himla mycket bra kamrat!
Bilden på tanten i fönstret är så fin.
/LarsD

Unknown sa...

Tack Lasse! Jag förstod vad du menade redan första gången :)

Lars D sa...

Jag skyller på drogerna:-)
/LarsD