tisdag 10 februari 2015

Mer Jenin

I min överföring av bilder från gamla hårddiskar till en ny hittar jag mer gammalt material. Här från Jenin 2002, dagen då israeliska armén drog sig tillbaka och journalister för första gången på två veckor lyckades ta sig in över bergen i staden. För mig var det första gången jag såg något liknande. Jag höll på med ett reportage om korrespondenters arbetssituation på Västbanken för tidningen Journalisten, flera hade hade blivit skjutna under våren. Jag vandrade in med SVTs Bengt Norborg och Richard Collsiöö och ett gäng andra utländska journalister. En stund innan hade några äldre och kvinnor och barn blivit beskjutna när de gick ner för det lilla berget som vi skulle uppför. Ingen träffades, jag gissar att det var skrämskott. Vi såg till att gå upp för bergsidan många tillsammans, det är ofta säkrare att vara många. Det första vi möter är en massbegravning. Jag minns inte hur många människor som begravdes den dagen, men det var många. Stanken var fasansfull med alla lik som legat ute i värmen i två veckors tid. En mycket märklig tystnad låg över staden. De som återvänt gick tysta runt bland sina raserade hus, en del försökte gräva upp ägodelar. Någon letade efter begravda familjemedlemmar. På vägen ut minns jag att vi fick springa och gömma oss i olivlundarna undan de israeliska patrullerna. Ett par TV-team fick sin utrustning beslagtagen. Men vi lyckade ta oss över på israeliska sidan.









Inga kommentarer: