tisdag 24 februari 2015

EU-migranter

Varje morgon när jag kör barn till skola och dagis passerar jag ett litet provisoriskt tältläger i en dunge i Pildammsparken. Tälten, eller det kanske är hyddor, syns tydligt mellan de kala träden. Jag hörde eller läste någonstans att lägret ska rivas. Var de boende ska bli av har jag ingen aning om. Jag ska erkänna att det stör mig att se tälten där varje morgon, det stör mig in i själen att vi har folk boende under sådana former i Sverige idag. Det stör mig att Rumänien inte tar bättre hand om sin befolkning, det stör mig att vi inte gör det. Det stör mig att Rumänien är så korrumperat att de inte får de pengar som är avsatta för att hjälpa romerna. Egentligen tycker jag att de länderna är skyldiga att hantera det samtidigt som jag har full förståelse för att romer och andra fattiga i Rumänien och Bulgarien ger sig iväg. Hur det ska lösas vet jag inte, men något måste göras. Att människor har tillbringat den svenska vintern under sådana former är skandal.
Så här såg det ut för ett par år sedan när jag skickades till Rumänien för att dokumentera europeisk fattigdom i samband med att en EU-rapport om fattigdom publicerades.























Inga kommentarer: